Tot ziens Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther Dijk - WaarBenJij.nu Tot ziens Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther Dijk - WaarBenJij.nu

Tot ziens Suriname

Blijf op de hoogte en volg Esther

06 Juni 2014 | Suriname, Paramaribo

De laatste blog die ik zal schrijven over de afgelopen 4 maand. Inmiddels ben ik alweer thuis, wat erg prettig is. Helaas ben je ook zo weer aan het normale leven gewend. Gelukkig hebben we veel mooie herinneringen en ervaringen waar ik aan terug kan denken. Maar nu eerst nog even wat we de laatste week in Paramaribo hebben gedaan.
Nadat we terug gekomen zijn uit Curaçao hebben we op vrijdag rustig aangedaan. De nodige spullen uitgepakt en ons weer geïnstalleerd in het appartement, dit voor de laatste keer. Op zaterdag zijn we uitgebreid gaan shoppen. We moesten namelijk nog de nodige souvenirs halen. Echter toen we naar het centrum wilden lopen begon het te regenen. Wij gedragen ons als echte surinamers, dus we hebben toen maar lui een taxi gepakt. In de stad aangekomen bleef het regenen, daarnaast ging het nu ook een stuk harder, dit weerhield ons echter niet. Uiteindelijk goed geslaagd en als laatste souvenir is dan ook mijn hangmat binnen. Zoals de rest van mijn gezin geleerd is: ‘het hangmateren kan beginnen’. Aan het einde van de middag moesten we een straat over steken, het water kwam tot een groot stuk boven onze enkels. Tja Suriname is nu eenmaal niet alleen maar zonneschijn.
Op zondag was het weer iets beter, maar nog wel wat regenachtig. Uiteindelijk hebben we toen toch besloten om op maandag naar de vlindertuin te gaan. Om 10 uur op maandag zaten we dan ook in de taxi. Zelf een rondje mogen lopen op de tentoonstelling, een panorama kamer en de vlindertuin. Het nadeel van vlinders blijft nou eenmaal dat ze graag vliegen. Hierdoor was het vastleggen van deze beesten toch iets moeilijker dan gedacht. Ook mijn witte broek moest het ontgelden, een mooie zitplek voor de vlinder. Na dit zelfstandig gedaan te hebben, kregen we ook nog een rondleiding. Eerst door een stukje bos, aangezien wij al in het binnenland geweest zijn kenden wij de bomen al. Daarna uitleg over het gehele voortplantingsproces. Maar ook een kas in geweest met alleen maar dezelfde soort vlinder. We boften want dit bleek de vlindersoort te zijn die wij juist zo mooi vinden, en die totaal niet vast te leggen is. (zie foto) Daarna kregen we een verdere rondleiding, ze hadden namelijk ook schildpadden en slangen. Ook hier nog een klein schildpadje vast mogen houden. De slangen lekker van achter glas bekeken, wat ons toch wel een prettig gevoel gaf. Hierna hebben we heerlijk geluncht en toen besloten om de trip van dinsdag naar berg en dal toch door te laten gaan. Het weer op maandag was toch beter dan verwacht, met weinig regen, dus we durfden de gok te wagen. Na wat moeilijkheden toch gelukt om de trip te boeken. Vanwege het rustigere seizoen gaan de trips nu niet iedere dag meer. Toch weer een gelukje gehad, want op woensdag was het helemaal niet mogelijk geweest.
De dag begon op dinsdag goed, een strak blauwe lucht en op tijd bij het hotel waar we opgehaald zouden worden. Na ons gingen we nog 2 jongens op halen, echte Nederlandse jongens met praatjes voor 10. Daarnaast waren de gidsen ook erg gezellig. Hierdoor hebben we ook een vlotte en gezellige rit naar berg en dal gehad. Helaas was er te weinig tijd voor de jongens om ook mee te slingeren tussen de bomen en zij zijn gewoon door gegaan naar hun bestemming. Om half 1 ging onze slinger tour dan beginnen, na wat voorbereidingen en een oefenbaantje konden we beginnen. Er waren 11 plateaus en daar tussen gingen we al hangend aan een koord naar beneden. (zie filmpjes) Onwijs leuke en gave ervaring, blij dat we dit toch nog hebben gedaan. Hierna mochten we nog even kayakken. Heerlijke dag gehad, met topweer! Op de terugweg begon het te regenen, goed getimed zullen we maar zeggen.
Op woensdag was dan de dag aan gebroken om naar huis te gaan. De nodige voorbereidingen zoals het halen van chips voor thuis moesten nog gedaan worden. Uiteindelijk waren we precies op tijd klaar om te vertrekken. De taxi zou er om 13.00 zijn, iets na 1 uur kwam deze dan ook aanzetten, bleek er geen achterbank te zijn. Alle bekleding en kussens waren weg. Fleur en ik hebben dan ook niet zo’n prettige weg naar het vliegveld gehad. Daarbij kwam ook nog dat de chauffeur niet zo scherp was, met zijn telefoontje zat, en niet echt doorreed. Na meer dan 7 kwartier waren we dan ook eindelijk bij het vliegveld en konden we aansluiten in de rij. Van te voren was ik gewaarschuwd dat als de koffer te zwaar was je bij moest betalen. Mijn koffer was op de terugweg vanaf Curaçao 20.0 kg dus ik ging er niet vanuit dat ik erover heen zou zitten. Echter was mijn koffer 24 kg. Gelukkig geen problemen en ook geen extra kosten, waarschijnlijk is de hangmat toch wat zwaarder dan gedacht. De terugreis is goed verlopen, tijdens het opstijgen zijn Fleur en ik spontaan in slaap gevallen, 20 minuten later de ogen weer geopend. Dit was dan ook de gehele slaap die we gehad hebben die nacht. Daarnaast ook nog 5 uur vooruit in de tijd, en we moesten donderdag ook nog 3 uur school. Na even rustig thuis geweest te zijn, wat souvenirs gedeeld te hebben, heerlijk genoten van een douche toen op weg naar school. De docente was zo lief om even een ervaring ronde te doen en onze presentatie als eerste. Daarna mochten we al weer lekker naar huis. Een half uurtje school in plaats van 3 uur sprak ons dan ook erg aan. Na een gezellige dag met familie en wat vrienden was ik dan ook behoorlijk op. Toch heb ik nog tot 22.30 prima mijn ogen open kunnen houden. Maar toen mijn hoofd het kussen raakte was ik toch echt direct vertrokken.

De afgelopen 4 maanden waren ontzettend interessant, leerzaam, gezellig en leuk. We hebben ontzettend veel dingen gezien, geleerd en vooral ook genoten. Ik kijk dan ook met plezier terug op de afgelopen 4 maand. Bedankt Fleur en Laurien dat we elkaars buddy’s waren zodat we deze reis samen konden maken. En nu nog even flink bij komen van deze ervaring, maar ook vooral genieten van de zomervakantie. Iedereen bedankt voor de berichtjes en het volgen.

Groetjes, Esther

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Esther

Ik ben Esther van Dijk, 22 jaar en volg de opleiding HBO-verpleegkunde op de Gereformeerde Hogeschool in Zwolle.Voor deze opleiding ga ik een stage lopen in Suriname. Door middel van deze blog wil ik de mensen die dat leuk vinden op de hoogte houden van mijn stage periode, mijn reis en mijn belevingen.

Actief sinds 03 Feb. 2014
Verslag gelezen: 2484
Totaal aantal bezoekers 9757

Voorgaande reizen:

14 Februari 2014 - 05 Juni 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: