Schildpadden en Curaçao - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Esther Dijk - WaarBenJij.nu Schildpadden en Curaçao - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Esther Dijk - WaarBenJij.nu

Schildpadden en Curaçao

Blijf op de hoogte en volg Esther

30 Mei 2014 | Curaçao, Curaçao

Hallo allemaal hier weer een blog. Dit zal de laatste zijn vanuit Suriname. Inmiddels zitten we alweer in de laatste week maar nu zal ik eerst even terug blikken op de laatste 2 weken. Aangezien dit onze vakantie weken zijn, zal dit natuurlijk over alleen maar leuke dingen gaan. Voor de mensen die dit natuurlijk erg vervelend vinden om te lezen, dit is dan je mogelijkheid om te stoppen met lezen…..

De tijd is enorm voorbij gevlogen, voornamelijk de laatste weken. Dit waren dan ook volle weken met leuke dingen. Om verder te gaan waar de vorige blog is gebleven, we zijn op vrijdag flink wezen shoppen in de Hermitage mall, dit is een relatief groot winkelcentrum, daarnaast duurder dan normale winkels. Maar ach je moet het toch een keer gezien hebben. Hier nog wat leuke souvenirs gehaald en ondertussen gelijk onze taxi geregeld voor de heen en terug reis naar het vliegveld. Ook al was het een ‘groot’ winkelcentrum, er was bijna geen mens te bekennen.
Op zaterdagochtend werden we om half 9 verwacht bij ’t vat. Een restaurant waar veel Nederlanders heen gaat. Samen met ons waren er nog 2 Nederlandse meiden aan het wachten, zij wonen inmiddels alweer een jaar op Curaçao en hebben even ‘2 weken vakantie in Suriname’. Even de nodige tips uitgewisseld over Curaçao en Suriname, dus we gaan dinsdag goed geïnformeerd op reis. Later hebben we nog een echtpaar opgehaald en de zus van de vrouw. Een groepje van 8, mooi klein en iedereen had er zin in. Na 1,5 uur rijden tijd voor een snack. Een broodje dat lijkt op een saucijzen broodje. Apart om dit hier te eten (al smaakte die minder lekker dan de Nederlandse.. )
Rond half 12 waren we Albina aangekomen (de plek waar we de vorige keer ons visum verlengd hebben), nu gingen we weer naar Frans Guyana met de boot. Alleen dan om een oude gevangenis te bezoeken en een (gewone) markt . Even rond gekeken in de gevangenis, helaas weinig behalve een paar cellen kunnen zien, gelukkig heeft de gids wel het een en ander verteld. Toen door naar de markt, deze is er alleen op woensdag en zaterdag, vandaar dat wij nu al naar Frans Guyana gingen in plaats van op zondag. Helaas kon er alleen met euro’s betaald worden en laten wij die al een paar maand niet meer hebben. Toch was er duidelijk een verschil tussen Suriname en Frans Guyana. Hier werden we dan ook totaal niet na geroepen of iets dergelijk, ook was het apart om zover van huis te zijn en toch de franse taal te horen.
Na dit tripje dan eindelijk met de boot naar het lang verwachte Galibi reservaat gegaan. Dit was ongeveer een uur a 1,5 uur varen. Heerlijk in het zonnetje, af en toe een spetter totaal niet verkeerd om zo op het water te zitten. Helaas was dit wel op het heetst van de dag, waardoor we toch wat rood zijn geworden, ondanks goed insmeren. Rond half 3/3 uur dan aangekomen op een mooi strand. Het echte vakantie gevoel was dan ook meteen aanwezig. Ons even geïnstalleerd en toen waren we vrij voor de middag en daarna zouden we een wandeling gaan maken door het (indianen) dorp. Het is allemaal wat ingewikkeld, maar hier wonen dus nog indianen. Maar de ene indianen groep is wel goed ontwikkeld en betrokken bij de buitenwereld (om het zo even te noemen) en de andere groep is erg terug getrokken. Erg leuk om midden in zo’n dorp te mogen verblijven. We hebben de middag dan ook heerlijk door gebracht op het strand, een aantal (en nog veel meer) foto’s gemaakt. Daarna hebben we een dorpswandeling gemaakt. Nou dit was toch wel wat zwaarder dan verwacht. Op slippers door het zachte zand een wandeling maken van +/- 4 km in de warme zon. Hier ook alvast wat informatie gekregen over de schildpadden. Er zijn namelijk 4 verschillende soorten schildpadden die hier broeden. (zie foto)
Na deze wandeling en onze maaltijd was het rond 20:15 tijd om in de boot te stappen. Op naar de plek waar de schildpadden hun eieren leggen. Na wat rond gevaren te hebben, sprongen er 2 gidsen uit de boot. Na een paar minuten kwamen deze terug, ja hier zijn alleen kleine schildpadjes die uit hun eieren komen, we gaan dus verder. Wij hadden zoiets van een schildpad is een schildpad, ook de kleintjes willen we zien. helaas ging dit niet op. Dus door naar de volgende plek, weer een man uit de boot. En het was al snel duidelijk hier zouden we dus wel uitstappen. Wij achter de gids aan lopen, aangezien wij eerst met onze zaklampen niet mochten schijnen. Dit jaagt schildpadden weg, of verstoort het broedproces. Al snel was al duidelijk dat er op een klein stukje strand, 4 grote soepschildpadden lagen te broeden. Allemaal wel in een verschillende fase. Zoo ontzettend gaaf om te zien. Maar men wat een enorme beesten!! De schildpadden die wij hebben gezien worden ongeveer 1,2 meter. Nou naar onze schatting zaten er toch zeker een paar tussen van dit formaat. Toen wij vroegen hoe oud deze schildpadden ongeveer waren, kregen we verschillende leeftijden te horen. Veelal een jaar of 40. Een soepschildpad legt ongeveer 1 x in de 2 a 3 jaar eieren, als de schildpadden een jaar broeden dan leggen zij ongeveer 2-5 nesten. Per nest ook gelijk 120 eieren. Tijdens de stap dat ze eieren leggen (of uitpoepen zoals het eruit ziet..), is de schildpad in trance. Hierdoor kan er met een zaklamp geschenen worden, maar kan deze ook aangeraakt worden. dit hebben we natuurlijk niet overgeslagen.
Na 2 uurtjes zoeken naar schildpadden hebben we er uiteindelijk 8 gezien. Komen we weer aan op het stukje strand waar wij verblijven, zien we een spoor van een klein schildpadje. Wij er achteraan, uiteraard, na wat zoeken toch gevonden. Ook hier hebben we even mee mogen poseren. (dit was dus nummer 9) Ontzettend gaaf om zo’n klein schildpadje vast te hebben, en daarnaast te beseffen dat dit kleine schildpadje over een paar jaar ook zo enorm groot is. De eieren komen uit na ongeveer 60 dagen, dus deze kwam uit een nest van ongeveer half maart. Dit was dus echt een jong schildpadje.
Na een slechte nacht in een enorm slecht bed, met ongeveer 2,5 uur slaap, er maar uit gegaan. De meiden van Curaçao hadden de wekker gezet om kwart voor 6 voor de zonsopgang. Doordat ik al buiten zat maar besloten om mee te gaan. Helaas was het precies rondom de zon bewolkt waardoor we er weinig van hebben kunnen zien. rond half 7 terug bij het huisje en toen kwamen Laurien en Fleur ook al uit onze kamer. Rond half 8 zijn we op zoek gegaan naar een aapje op aanraden van onze gids. “ja hij gaat ook op je schouder en rug zitten”. Wij als echte avonturiers wilden dit toch wel even proberen met een ‘wild’ aapje. Na wat pogingen gelukt om met hem op de foto te komen, daarna toch maar een poging gewaagd om het aapje op onze schouder te krijgen. Uiteindelijk ook nog gelukt, weer een ervaring rijker. Maar oh wat hebben we hier om gelachen! Na het ontbijt hebben we de rest het aapje en de andere dieren van Galibi Zoo laten zien. Dit waren alleen 2 neusberen (lees: kleine miereneters) en het aapje. De rest was dood gegaan. Tja, een echte dierentuin kunnen wij het niet noemen, maar het was even leuk tijd verdrijf. Naast deze dieren had hij ook nog 3 schildpadden. Na de enorme schildpadden van de dag hiervoor, waren dit toch wel echte ‘kleintjes’. En daarom ook niet zo heel ‘bijzonder’ meer. Tja we raken snel verwend (haha). Wel blijft het hilarisch dat Laurien en Fleur niet verwacht hadden dat het zulke enorme beesten zouden zijn, maar zij dachten dat het ging om van die schildpadjes van een paar centimeter. Deze trip was het dan ook zeker dubbel en dwars waard. Echt een once in a lifetime experience!!
Nu voorbereiden op onze volgende trip: Curacao. Zon zee strand en vooral heel veel genieten!!

Op dinsdag 20 mei werden we om 01:30 opgehaald van ons appartement. Op het vliegveld aangekomen waren we veel maar dan ook echt veel te vroeg. Beter te vroeg dat te laat zullen we dan ook maar zeggen. Doordat we als eerste waren mochten we ook als eerste inchecken, we zaten dus helemaal achteraan in het vliegtuig en ik zat bij het gangpad. Normaal is dit niet zo erg, maar dit keer heb ik een minder plezierige vlucht gehad. Er was een groep uit Frans Guyana, allemaal blauwe jasjes aan als herkenning. Als ik zeg dat elk groepslid wel 4 x naar de wx is geweest overdrijf ik serieus niet. het was echt te erg. De beuken aan mijn stoel, de lucht en het gehang bij het gangpad maakten het dan niet echt bepaald tot een goede vlucht. Gelukkig had ik 10 heerlijke dagen om bij te komen. Laurien en ik hadden een poging tot pinnen gedaan, alleen dit was voor ons niet mogelijk. Tja bij rabobank moet je nou eenmaal aanzetten in welk continent je wil pinnen. (laat de antillen nou onder een ander deel vallen dan wij dachten..) Gelukkig had Fleur een andere bank. Rond 10 uur waren dan al mooi bij het resort, helaas was onze kamer nog niet klaar. Maar we mochten al wel heerlijk bij het zwembad gaan liggen. Dit lieten wij ons niet 2 x vertellen. Heerlijk dagje rustig aangedaan en lekker genoten van het uitzicht en het heerlijke zwembad en jacuzzi. Daarna heerlijk uit eten geweest op mambo beach, waar Laurien na 3,5 maand dan eindelijk haar spare ribs weer heeft gehad!
Vanuit ons resort was een shuttle bus naar de supermarkt en eentje naar willemstad, van deze laatste hebben we dan op woensdag maar gelijk gebruik van gemaakt. Een heerlijk dagje van 9-15 in Willemstad rond gedrenteld. Volop de winkeltjes bekeken, huizen en de terrasjes uiteraard. Het weer was heerlijk en we hebben dan ook enorm genoten. Hier ook weer de nodige souvenirs gehaald. Gelukkig was mijn koffer maar 21.3 dus ik kan nog wat hebben voor we weer naar Nederland gaan (max van 23 kg dan.) Ook deze dag hebben we heerlijk aan het zwembad gelegen en de nodige zon tot ons genomen. Het is hier voor ons wat kouder dan in Suriname en vooral ’s avonds uitte zich dit. Aangezien wij het ’s avonds gewoon koud hebben en dan met een lange broek lopen. En om dan eerlijk te bekennen de temperatuur zakte ’s avonds niet onder de 24 graden. Tja dit wordt in Nederland nog een zware dopper….
Voor donderdag tot en met zaterdag hadden we gepland dat we een auto zouden uren. Na wat rond gebel op woensdag en op donderdagochtend weer (want er waren geen auto’s beschikbaar…) dan eindelijk onze auto. Rond 10 uur was deze dan ook echt in ons bezit. We zijn gelijk maar door gegaan naar de Hato grotten. Beetje cultuur hoort nou eenmaal ook bij vakantie. Beetje rond gelopen en de nodige informatie over cactussen en grotten te weten gekomen. In deze grot waren dan ook mooie ‘beelden’ ontstaan door het naar beneden druppelen van regen. Hierbij dus ook een piraat (zie foto) en een Maria beeldje. Na deze grotten zijn we door gegaan naar Jan thiel. Dit is een bekend strand op Curacao. Hier hebben we dan ook een middagje heerlijk genoten van het water. Lekker zout. Ook hebben we hier geprobeerd ons duiken te regelen. Want dat was een ding dat ik sowieso graag wilde doen op curacao.
Op vrijdag zijn we weer met de auto erop uit gegaan. Fleur was onze navigator en Laurien en ik hebben afgewisseld gereden. Echter zijn de wegen hier niet zo goed aangegeven als in Nederland waardoor we nog wel eens verkeerd gereden zijn. Gelukkig hebben we alles bereikt wat we wilden bereiken en ook gelijk een beetje site seeing van het eiland gedaan. We zijn deze dag dan nog verder naar het westelijk punt van het eiland gereden. Hier hebben we eerst het christoffel park bezocht. Met ons kleine schuurautootje berg op en berg af. hij heeft het overleefd, blij dat we besloten hadden om een automaat te nemen. Met hierbij ook nog schakelen zou dit onmogelijk geweest zijn. (ook was dit natuurlijk een beetje luiheid, lang leve geen hellingproef hoeven doen ;) ) Na het park zijn we naar de kleine knip en grote knip gegaan. Dit zijn onwijs mooie strandjes waar het erg rustig is. Hier hebben we dan ook mooie plaatjes geschoten maar besloten om niet hier naar het strand te gaan maar ergens anders. Hierna ook naar westpunt. Maar dit was zo slecht aangegeven dat we nu niet weten of we het nou wel of niet gevonden hebben. (haha) Er werd elke keer aangegeven nog zoveel kilometer en dan nergens een bordje, na een tijd verder gereden te hebben staat westpunt de andere kant weer op. We vermoeden dat we het gezien hebben, maar je weet natuurlijk maar nooit.
Onderweg hebben we helaas ook nog pech gehad. we kregen een lekke band. 3 vrouwen en een lekke band, gelukkig was er een lieve man in de buurt die onze band binnen 5 minuten heeft verwisseld. Wij waren natuurlijk enorm blij en konden gelukkig onze weg vervolgen.
Op zaterdag was de laatste dag van onze auto. Helaas was het wat bewolkter dus we wisten niet zo goed wat we nou wilden gaan doen. eigenlijk was de planning om een strandje op te zoeken en de hele dag daar te genieten. Toen hebben we maar besloten om eerst naar Willemstad te gaan, want we wilden nog naar een aantal marktjes. Hier hebben we toen rond gekeken ook nog de nodige dingen gehaald en lekker geluncht. Toen zijn we door gereden naar Sint Michel. Op naar een mooie baai om verfrissing op te zoeken. Aangezien de zon zich later toch wel goed heeft laten zien. ook hier heerlijk genoten en toen maar besloten om de auto wat eerder terug te brengen zodat we nog even aan het zwembad konden liggen, het duiken konden regelen en klein Curacao.
Laurien had uiteindelijk besloten om niet mee te gaan met duiken, daarom heb ik besloten om samen met fleur een intro duik te maken. Het is toch gezelliger om samen te duiken dan apart. Het blijft toch een ervaring die mooier is om samen te delen.
Op zondag was het dan zo ver dat we gingen duiken. Onwijs veel zin in en natuurlijk erg nieuwsgierig hoe het hier onderwater zou zijn. ’s ochtends hadden we even bij het zwembad gelegen maar smiddags was het dan eindelijk zo ver. We zijn om half 2 vertrokken en om kwart over 5 waren we weer thuis. Zoals fleur zegt: ik heb het gevoel dat we 10 minuten zijn weggeweest. Dat zegt waarschijnlijk meer dan genoeg hoe ontzettend leuk en gaaf het was, en hoe snel de tijd voorbij is gevlogen. Helaas hebben we geen foto’s van onder water. We hebben een mooi rif bezocht waar veel te zien was, een hoop onder water leven. Een mooie ervaring om mee te nemen, om vaker te gaan duiken op Curaçao spreekt mij dan ook wel aan.
Op maandag en dinsdag hadden we 2 vrije dagen, na een paar volle dagen die ontzettend snel voorbij gevlogen zijn was dit ook wel heel prettig. Hierbij hebben we heerlijk op ons eigen strandje gelegen en daarnaast bij het zwembad. Ook bij ons eigen strandje hebben we gesnorkeld, ook hier was het nodige onderwater leven. Helaas waren de snorkels niet zo heel geweldig waardoor we geregeld een lekkere hap zout binnen hebben gekregen. ’s avonds zijn we weer heerlijk uit eten geweest, daarnaast hebben we genoten van een heerlijke cocktail. Het echte vakantie gevoel kwam even goed naar boven. Op dinsdag hebben we nog even het sea aquarium bezocht. Aangezien wij in het Royal sea aquarium resort verblijven, je hoort het waarschijnlijk al aan de naam. Kregen we bij ons verblijf gratis toegangskaartjes. hier hebben we toen maar goed gebruik van gemaakt, door even goed rond te kijken, de flamingo’s te voeren, een dolfijnen show, een zeeleeuwen show en een hele rondleiding mee te pakken. Erg leuk en een goede opvulling van de ochtend.
Op woensdag stond klein curacao op de planning. Dit is een klein onbewoond eilandje op ongeveer 10 km van curacao. Het heeft er witte stranden, een oude vuurtoren, onwijs blauw water en om niet te vergeten zee schildpadden! We werden om kwart over 6 opgehaald, dit was dus weer een keer vroeg opstaan voor ons, nar een klein ritje zijn we op een motor boot gestapt en vanaf daar was het ongeveer 1 uur en 20 minuten varen. Na een pittig tochtje aangezien er veel wind stond, goed aangekomen op klein curacao. Hierbij ook nog een klein buitje mee gepakt. Maar de bewolking was gelukkig niet heel erg, anders zouden we levend verbranden. Na heerlijk ontbeten te hebben met ook daarbij een krentenbol (wat smaakt dat heerlijk na 4 maand), even geluierd en toen zelf maar gaan snorkelen. Helaas geen schildpadden gezien, vanmiddag met schildpadden snorkeltour dan nog maar een poging. Smiddags genoten van een barbecue. Hier heb ik dan zelf ook eindelijk weer spare ribs gehad, heerlijk! Na deze maaltijd gelijk door gegaan naar de snorkeltrip. Enorm gaaf om nu ook met schildpadden gezwommen te hebben. dat maakt het geheel toch wel af, eigenlijk missen we het uitkomen van de eieren nog. Maar ontzettend gaaf om gewoon naast een schildpad te kunnen zwemmen, hem makkelijk aan te kunnen raken (wat niet mocht dit keer, helaas). Een hele bijzondere ervaring. Rond half 7 waren we dan ook pas weer thuis. Maar zeker een heerlijke en geslaagde dag gehad. Daarnaast was op deze dag ook nog mijn paps jarig. Hopelijk was jouw dag net zo goed als de mijne paps :).
Op donderdag hebben we nog een dagje rustig aangedaan. We moesten op tijd onze kamer uit, toen zijn nog bij het zwembad gaan liggen en hebben we geluncht op mambo beach. Het besef dat onze 10 dagen op Curaçao alweer voorbij zijn begon nu ook wel door te dringen. Het is echt enorm voor bij gevlogen, daarnaast komt de terug reis ook steeds dichterbij. Dit begint natuurlijk ook al grotendeels te kriebelen. Het idee om naar huis te gaan vind ik zelf ook wel prettig, maar aan de andere kant hier geniet ik ook volop. Bij de aankomst op het vliegveld kreeg ik gelijk de bibbers alweer, die hele groep Frans guyananezen ging ook weer naar huis. Gevraagd of we een ander plekje mochten dan op de heenweg, gelukkig nu minder last gehad van deze mensen. Na een pittig ritje terug vannacht toch goed aangekomen in ons appartement. Helaas was uitslapen niet aan de orde, dus dit was een kort nachtje (van 3 tot 7:30). Gelukkig nog een paar leuke dagen voor de boeg waar ik prima bij kan uitrusten.
Dit was dan mijn laatste blog van uit Suriname, tot volgende week in Nederland. Vanuit daar zal ik nog even schrijven over de laatste week.

Groetjes Esther